Unde s-a inselat Toyota in privinta masinilor electrice?

Rate this post

In ultimii cativa ani, un adevarat razboi a mocnit intre Toyota si vehiculele electrice cu baterie, in mod deosebit cele produse de Tesla. Presedintele Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda (nepotul fondatorului companiei) a fost foarte vocal public in criticile pe care le-a adus de-a lungul timpului celor de la Tesla si naturii impertinente a companiei in comparatie cu concurentii traditionali din piata.
In ultima perioada, insa, retorica sa a adoptat un ton mai disperat si unul mult mai ingrijorator pentru viitorul gigantului japonez.
Akio Toyoda a extins acum criticile pentru Tesla la intregul plan ce inconjoara tranzitia la vehicule electrice ca mod de a reduce emisiile de carbon.
Argumentele sale nu au, insa, legatura cu mediul, ci cu faptul ca in urma trecerii la vehiculele electrice cu baterie se vor pierde multe joburi in industria auto japoneza.
Toyoda pare sa-si bazeze teoriile pe ceea ce produce Toyota in mod deosebit – vehicule pe baza de carburanti fosili, produse ceva mai ecologic si echipate cu sisteme de transmisie hibride. Vehiculele electrice cu baterie necesita mai putini angajati pentru procesul de productie si mai putine piese, astfel ca ecosistemul furnizorilor terti este si el mai redus. De asemenea, Toyota abia daca face vreo masina electrica.
Ingrijorarea cu privire la faptul ca trecerea la vehiculele electrice cu baterie va avea un impact major asupra pietei de munca este una reala. Companiile auto germane au avut si ele aceleasi motive de ingrijorare, iar subiectul a ridicat semne de intrebare si pentru sindicatele angajatilor din domeniul auto din Germania. De asemenea, este un argument citat si de BMW in planul sau de electrificare, care a inceput extrem de bine, cu i3.
Insa cresterea vanzarilor de vehicule electrice cu baterie peste tot in lume, mai ales in Europa si in China, a convins producatorii auto din Germania si Franta ca aceasta este o revolutie careia trebuie sa i se alature din motive existentiale, indiferent ce costuri va avea acest demers pe termen scurt.

Situatia Toyota

Toyota, in schimb, a lansat pana acum un singur vehicul electric cu baterie – Lexus UX300e – si abia de curand a venit cu un teaser pentru un alt vehicul electric – bZ4X – insa fara a anunta o data clara pentru lansare.
Trebuie sa amintim ca Toyota a avut o participatie mica in Tesla in trecut – numai 3% – dar si-a vandut actiunile la finele anului 2016 (o decizie pe care directorul financiar al companiei auto japoneze probabil ca o regreta acum, daca ne uitam la valoarea actiunilor Tesla). Aceasta decizie a venit dupa ce un executiv senior american de la Toyota, Ben Carter, a atacat Tesla, in 2015, pentru ca se concentreaza numai pe vehiculele electrice pe baterie. Comentariile pot fi vazute ca o reactie la faptul ca Ellon Musk a numit masinile alimentate cu hidrogen “vehicule fool-cell”.
Toyota a facut in mod clar un pariu urias impotriva vehiculelor electrice cu baterie, mizand totul pe hibride si vehicule electrice fuel cell.
In 2015, masinile electrice cu baterie probabil ca inca pareau o noutate, al carei viitor era incert. Prima Toyota Mirai – aflata acum la a doua generatie – abia sosea pe piata, iar Toyota se simtea probabil increzatoare in abilitatile sale, in comparatie cu vehiculele electrice precum BMW i3, mai ales dat fiind statutul favorizat al tehnologiei pe baza de hidrogen in California.
Brandul de lux al celor de la Toyota, Lexus, folosea deja reclame care blamau plug-in-urile si se pare ca lucrurile nu s-au schimbat prea mult, data fiind multitudinea de reclame actuale ale Toyota, care vorbesc despre “hibride cu auto-incarcare”. In parantezza fie spus, aceste reclame nu suna prea bine in UK, pentru ca oamenii au inceput in cele din urma sa realizeze ca hibridele lor “cu auto-incarcare” nu se pot incarca, de fapt, fara carburanti fosili, care in acest moment sunt in cantitati limitate si greu de gasit. O descriere mai exacta ar fi “hibride cu incarcare cu carburanti fosili”, dar cel mai probabil Toyota nu va fi de acord cu aceasta redenumire.
Numai cei mai inflacarati sustinatori (din care se pare ca Tesla are destul de multi) isi doresc cu adevarat ca Toyota sa dea gres. Tehnologia hibrid a companiei a fost extrem de importanta, in ultimii 20 de ani, pentru decarbonizarea transporturilor, motiv pentru care lumea datoreaza celor de la Toyota foarte multa recunostinta. Dar acum compania pare ca vrea sa se agate de gloria de odinioara pentru a proteja joburile in Japonia, in detrimentul nevoilor ecologice.

Viitorul hibridelor

Piata hibridelor inca va mai fi activa in urmatorii 5-10 ani. Vehiculele electrice pe baterie inca sunt mult mai scumpe decat echivalentele lor cu combustibili fosili, dar acest lucru se schimba, iar in UK vehiculele electrice vand acum mai mult decat masinile diesel. Modelele plug-in au depasit diesel-urile in Europa si in luna august.
Declinul masinilor alimentate cu benzina sau motorina este mai lent, dar este clar. In 26 de tari care alcatuiesc acum piata auto europeana, 65% dintre vanzarile de masini din 2019 au fost reprezentate de modele pe benzina, in 2020 procentul a scazut la 58%, iar pana in acest moment al anului 2021 doar 56% dintre masinile vandute sunt alimentate cu benzina. E foarte posibil ca pana la finele acestui an, procentul sa coboare si mai mult.
Se poate sustine ca hibridele inca mai au un rol de jucat in decarbonizare, asa cum spune si Akio Toyoda. Da, aceste masini implica mai putin carbon decat un vehicul cu combustibil fosil, dar modelele plug-in – mai ales vehiculele electrice cu baterie – pot sa nu emita deloc CO2 in timpul functionarii.
Hibridele pot fi o solutie de mijloc pentru multi dintre cei care nu sunt gata inca sa faca trecerea la vehicule electrice din cauza ingrijorarilor legate de infrastructura de incarcare si de pretul mare al vehiculelor electrice. Dar sa mizezi totul pe asta si sa speri ca vanzarile foarte mici ale vehiculelor electrice fuel-cell vor creste in curand si ca vor prelua conducerea, nu prea arata a plan solid de afaceri.
La fel cum producatorii traditionali de telefoane mobile Nokia, Ericsson si Motorola au ratat revolutia smartphone-urilor, in care Apple si Samsung sunt pe val, Toyota si-ar putea taia singura craca de sub picioare cu reticenta sa de a depune mai multa energie in sfera vehiculelor pur electrice.

Previous

Next

Submit a Comment

Your email address will not be published.